نقش پنجره در اتلاف انرژی ساختمان

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریبا ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده‌ی هم‌اندازه خود تلفات حرارتی دارد. بنابراین نباید از نقش پنجره در اتلاف انرژی ساختمان غافل شد. مشکلاتی که پنجره یا شیشه تک جداره ایجاد می‌کند شامل موارد زیر است:

  1. بالا بودن تلفات حرارت و برودت
  2. فراهم نشدن آسایش ساکنین از حیث صدا
  3. بخار گرفتن پنجره‌ها در فصول سرد
  4. نفوذ عوامل بیرونی به داخل
روش‌های کاهش مشکلات ناشی از پنجره‌ها:

برای کاهش مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف، یک لایه هوایی ساکن بین فضای داخلی یا خارج پنجره ایجاد کرد. به طور مثال در بیرون پنجره پوششی مثل حصیر و یا سایبان‌های کرکره‌ای نصب کرد و یا از داخل ساختمان با استفاده از پرده‌های عمودی یا افقی این فضای خالی را ایجاد کرده تا بتوانید تلفات حرارتی را کاهش دهید. این روش ۵۰٪ موفقیت‌آمیز خواهد بود.

دو جداره کردن شیشه باعث افزایش کارایی و جلوگیری از اتلاف انرژی و در نهایت صرفه‌جویی خواهد شد.

پنجره دوجداره دارای دو شیشه هم‌اندازه بوده که بوسیله یک فاصله‌گذار (Spacer) با فاصله معینی (بین ۶ الی ۱۶ میلیمتر) از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

داخل این فاصله‌گذار (Spacer) به وسیله مواد مخصوص جاذب رطوبت (سیلیکا ژل) پر شده و باعث جذب رطوبت بین شیشه‌ها شده و از بخار گرفتگی بین دوجدار شیشه جلوگیری می‌نماید.

پس از چسباندن این دوشیشه به یکدیگر به بوسیله چسب مخصوص (پلی‌سولفات)، هوای داخل آن تخلیه شده و با گاز خنثی (آرگون یا کریپتون) پر می‌شود و این امر تا ۱۰٪ راندمان و بهره‌وری در صرفه‌جویی را در پی دارد.

هر اندازه فاصله بین دو شیشه بیشتر باشد کارآئی آن بیشتر شده و بهترین راندمان در جلوگیری از اتلاف انرژی را دارد. البته این کار به هیچ عنوان از ورود نور جلوگیری نمی‌کند ولی باعث کاهش شدت گرمای خورشید به داخل ساختمان می‌شود اما در فصول گرم سال برای کاهش ورود گرما به داخل ساختمان باید جلوی تابش مستقیم خورشید را از راه پنجره مسدود نمود.

دو جداره نمودن پنجره‌ها باعث کم شدن ورود سر و صدا به داخل می‌شود و همچنین باعث کاهش اتلاف گرمای ساختمان و بخار گرفتگی شیشه‌ها در فصول سرد سال و کاهش اتلاف برودت ساختمان در فصول گرم سال خواهد شد.

روش دیگر دو جداره کردن شیشه‌ها با استفاده از سایر پوشش‌های شفاف دیگر میسر است ولی باید بخاطر داشته باشید فضای بین شیشه و پوشش دیگر باید درزگیری شده و بین آن مواد جاذب رطوبت قرار داده شود.

به تازگی برچسب‌های شفافی ساخته شده که می‌توان آن را به راحتی روی شیشه‌های پنجره نصب نمودو بخشی از خواص پنجره‌های دوجداره در پنجره‌های معمولی را حاصل نمود. استفاده از این روش در تابستان ۸۰٪ کاهش ورود گرما را به داخل ساختمان حاصل نموده ولی در زمستان حداکثر ۳۰٪ باعث کاهش تلفات حرارتی در ساختمان خواهد بود. ولی باید به خاطر داشت فریم درب و پنجره‌ها که از مواد فلزی ساخته شده‌اند و نیز درزهای موجود در این قبیل پنجره‌ها کماکان باعث اتلاف انرژی در ساختمان خواهد بود.