نقش گالوانیزه در پنجره های uPVC

نقش گالوانیزه در پنجره های uPVC

استفاده از پروفیل گالوانیزه تقویتی در پروفیل های uPVC به منظور تولید پنجره های عایق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در صورت عدم استفاده صحیح و مناسب توسط تولید کننده ، قطعا پنجره های استاندارد نخواهیم داشت و مصرف کننده در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 

دلایل استفاده از پروفیل گالوانیزه تقویتی:

۱)جلوگیری از تغییر طول پروفیل:

پروفیل  uPVC دارای ضریب انبساط طولی بالایی می باشد و به دلیل تغییرات دمایی هوا، دچار انبساط یا انقباض می شود. با استفاده از پروفیل گالوانیزه مناسب و اتصال مکانیکی آن  با پیچ در فواصل مناسب (حداکثر ۳۰ سانتی متر)  به پروفیل uPVC با توجه به اینکه ضریب انبساط طولی گالوانیزه خیلی پایین تر می باشد تبدیل به جسم واحد خواهند شد و دیگر ازدیاد طول موث بر کاربری سازه نخواهیم داشت.

درغیراین صورت، تغییرات طول باعث:

الف)ایجاد درز بین پروفیل uPVC با فریم انتظار خواهد شد که باعث نفوذ هوا،گرد و خاک ، و آب باران و از بین رفتن عایق صوتی و حرارتی خواهد شد.

ب)در صورت عدم وجود باد خور مناسب ،باعث اعمال فشار به شیشه ها و شکست می گردد.

ج)خارج شدن بازشوها از رگلاژ و گیر کردن پنجره ها در هنگام باز و بسته شدن

د) عدم استحکام وشل شدن پیچ های  لولاها و وادارها عمودی وافقی

 

۲) افزایش استقامت پروفیل:

همیشه بر روی پنجره ها بار های دینامیکی و استاتیکی وجود دارد. وزن شیشه ها از بار های استاتیکی مهم می باشد که بصورت عمده بر روی پروفیلهای افقی وارد می گردند. وجود پروفیل تقویتی گالوانیزه ،باعث افزایش استقامت پروفیل در برابر وزن شیشه می گردد و از خمش و شکست پروفیل جلوگیری می نماید.

 

۳)افزایش امنیت:

یکی از نقط ضعف پروفیلهای uPVC عدم وجود مقاومت در برابرخمش, برش و نهایتا سرقت می باشد . با استفاده از گالوانیزه با ضخامت و ابعاد استاندارد ضریب امنیت در برابر سرقت افزایش پیدا خواهد نمود.

 

۴)مقاومت در برابر فشار باد:

مطابق مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های مرتبط و موقعیت جغرافیایی ساختمان و بررسی این موضوع که ساختمان در فضای شهری یا غیر شهری ،متمرکز ویا غیر متمرکز واقع شده است و همچنین ارتفاع موقعیت پنجره ها از سطح دریا و رو به باد یا خلاف آن  قرار گرفتن می بایست مقاوت پروفیلها را در برابر باد بررسی نمود. عموما پروفیلهای uPVC در ساختمانهای بلند مرتبه و ابعاد بزرگ انتخاب مناسبی نمی باشند . مع الوصف پروفیل های تقویتی گالوانیزه نقش بسیار مهمی در این موضوع دارند چرا که خود پروفیلهای  uPVCعموما ممان اینرسی بالایی ندارند و با استفاده از پروفیل تقویتی گالوانیزه ممان مورد نیاز باید تامین شود و در غیر اینصورت یا کوپلینگ مناسب استفاده شود و یا نوع پروفیل را می بایست تغییر داد.

 

توضیح مهم: متاسفانه دردهه اخیر بدون محاسبه اقدام به استفاده از پروفیلهای upVC در پنجره های بزرگ و یا ساختمانهای بلند مرتبه شده است که در صورت تغییر شرایط آب و هوایی و وزش بادهای سهمگین با بحران بسیار بدی مواجه خواهیم شد.

 

معیار های انتخاب پروفیل گالوانیزه:

۱)ضخامت گالوانیزه:

مطابق استانداردهای بین المللی و بصورت عام ضخامت استاندارد ۵/۱ میلیمتر می باشد و بنا به محل استفاده و موقعیت پنجره و ابعاد آن با محاسبات می بایست ضخامت را افزایش داد . متاسفانه از سال ۱۳۹۰ به بعد و با خروج پروفیلهای آلمانی و جایگزینی آنها با پروفیلهای بی کیفیت ترکیه و برخی از پروفیلهای داخلی و عدم نظارت توسط نهادهای ذیربط و اکثریت تولید کنندگان پروفیل و بی اهمیتی آنها به این موضوع، این ضخامت رو به کاهش نهاد و در حال حاضر عموما گالوانیزه ۹/۰ میلیمتر ویا کمتر استفاده می گردد که انتخابی اشتباه می باشد.

 

۲) ابعاد پروفیل گالوانیزه :

ابعاد پروفیل تقویتی گالوانیزه می بایست با تلرانس دقیق و متناسب با محل طراحی شده جهت جاگذاری در پروفیل uPVC باشد. انتخاب ابعاد با یال کوچکتر پروفیل گالوانیزه به منظور کاهش بهای تمام شده و یا یکسان سازی ابعاد پروفیل گالوانیزه که در تمامی برندهای پروفیل… که یک تولید کننده در انبار مواد اولیه خود دارد ، قابل استفاده باشد ، که به منظور کاهش سرمایه گذاری انجام می شود کاری بسیار اشتباه می باشد.

 

۳) سطح مقطع پروفیل گالوانیزه:

سطح مقطع پروفیل گالوانیزه می بایست به نحوی طراحی شود که:

الف) ابعاد وضخامت آن جهت نصب لولا و یراق آلات مناسب باشد.

ب) حداقل ممان اینرسی لازم را ایجاد نماید.

ج) تحمل گشتاور لازم را داشته باشد.

د) جهت نصب پنجره ضریب اطمینان لازم را بدهد.

ه) استقامت لازم برای تحمل وزن پنجره و شیشه ها را داشته باشد.

البته بدیهی می باشد که در تمام این موارد ضخامت گالوانیزه و ابعاد نیز مهم می باشد.

 

توضیح : عموما سطح مقطع با توجه به سطح مقطع پروفیل تعیین می گردد.

گالوانیزه قوطی شکل برای پروفیل  uPVC مناسبتر می باشند.

در سالهای اخیر عموما سطح مقطع Uشکل   می باشد.

 

نکات مهم و اساسی جهت استفاده ازپروفیلهای تقویتی گالوانیزه:

۱)پروفیلهای گالوانیزه می بایست بدون پیچش و کاملا صاف باشند.

۲) بهترین روش برای برش پروفیل گالوانیزه استفاده از گیوتین برش می باشد .

توضیح : در صورت برش با اره بهتراست محل برش بارنگ یا ضد زنگ پوشش شود .

۳) پروفیلهای مورد استفاده می بایست یکپارچه و استفاده از پروفیلهای دو یا چند تیکه مجاز نمیباشند.

۴) فاصله پروفیل گالوانیزه از ابتدا و انتهای پروفیل uPVC نهایتا ۱ سانتی متر می باشد.

۵) غیر از جنس گالوانیزه پروفیل تقویتی ،از جنس دیگر مجاز نمی باشد.

۶) در خصوص بازشوها جهت تعبیه محل دستگیره و قفل حتما می بایست از گیوتین استفاده گردد تا اتصال پروفیل تقویتی حفظ شود.

۷)پروفیل تقویتی گالوانیزه می بایست با پیچ مناسب و به فواصل ۳۰ سانتی متری به پروفیل  uPVC متصل گردد.

 

 

 

حرف آخر:

متاسفانه بدلیل عدم وجود یا نظارت نهادهای ذیربط و همچنین خریدارانی که بعضا دنبال خرید ارزان هستند ویا بدون تحقیق نسبت به خرید اقدام می نمایند و سود جویی برخی از تولید کنندگان و اینکه ماهیت پروفیلهای تقویتی گالوانیزه مشهود نمی باشد ظلمی بسار سنگین در این سالها  درحق تولید کنندگان واقعی و مصرف کنندگان حقیقی و سرمایه های ملی کشور در حال اتفاق افتادن می باشد.