شیشه لمینیت چیست؟

شیشه لمینیت، ترکیبی شبیه به ساندویچی تشکیل شده از یک لایه‌ی میانی پلاستیک پلی‌وینیل‌بوتیرال است که با دو یا تعداد بیشتری لایه‌ی شیشه احاطه شده است. لایه‌ی PVB از مواد شیمیایی و اوراق مکانیکی ساخته می‌شود.

در صورتی که شیشه لمینیت با شیشه‌ای که حرارت داده شده و به منظور ارتقا میزان مقاومت به صورت تدریجی سرد شده است، ساخته می‌شود. این نوع ترکیب در صورت شکستگی تا حدود زیادی یکپارچگی و شکل هندسی خود را حفظ می‌کند. از جمله خاصیت‌های شیشه لمینیت می‌تواند به عایق صوت و عایق اشعه‌ی ماوراء بنفش اشاره نمود.

شیشه‌های لمینیت یا چندلایه به طور معمول زمانی استفاده می‌شوند که احتمال وقوع ضربه یا درهم شکستن شیشه در مکان مورد استفاده وجود داشته باشد. برای مثال شیشه های منازل یا ورودی فروشگاه‌ها و شیشه‌ی جلوی اتومبیل غالبا از نوع لمینیت هستند.

شیشه لمینیت

پلی‌وینیل‌بوتیرال یا به اختصار PVB، نوعی صمغ است که معمولا برای کاربردهایی که نیازمند اتصال قوی، وضوح نوری، قابلیت چسبندگی به چند سطح، استحکام و سفتی و در کنار قابلیت انعطاف‌پذیری هستند، استفاده می‌شود. این ماده از واکنش پلی‌وینیل‌الکل با بوتیل آلدهید به دست می‌آید. این فرآورده با نام‌های تجاری از قبیل BUTACITE، SAFLEX، S-Lec، TROSIFOL شناخته می‌شود.

PVB اغلب دارای ضخامتی برابر ۰.۳۸ میلی‌متر می‌باشد. ازینرو نامگذاری اساسی شیشه‌های لمینیت یا چندلایه براساس فرمول XY.Z انجام می‌شود که در آن X و Y ضخامت دو پنل شیشه‌ A3 را بیان می‌کنند و Z ضخامت لایه‌ی PVB است.

شایان ذکر است که لایه ی میانی PVB در شیشه لمینیت قابلیت مهار صوت را تا حدود زیادی بالا می‌برد و در واقع بر اساس ویژگی میرایی از شیشه یک عایق صوتی ایده‌آل می‌سازد. همچنین باعث مسدود شدن ۹۹٪ از اشعه‌ی ماوراء بنفش وارد شده می‌شود و آن را بلوکه می‌کند.

مشخصات شیشه لمینیت

شیشه فلوت در ضخامت‌های مختلف اساسا در فرم‌های ساده، رفلکس و رنگی استفاده می‌شود. PVB مقاومت فوق‌العاده‌ای از نظر انتقال UV را ارائه می‌دهد اما میزان عبور نور مرئی را کاهش نمی‌دهد.

ایمنی شیشه لمینیت:

شیشه معمولی پنجره‌ها شکننده است و شکستگی مقاطع تیز و برنده بزرگ که می‌تواند منجر به جراحت‌های جدی شود از مشکلات این نوع شیشه به شمار می‌رود.

ویژگی اصلی شیشه لمینیت این است که لایه میانی، انرژی ضربه‌ی وارد شده‌ی احتمالی را جذب کرده و از این جهت در مقابل نفوذ و شکستگی مقاومت دارد. اگرچه امکان دارد که شیشه بشکند اما قطعات خرد شده به لایه ی میانی چسبیده و ریزش نمی‌کنند که این روند خطر ایجاد جراحات احتمالی را به حداقل می‌رساند.

شیشه لمینیت به عنوان حفاظ امنیتی:

سارقان اغلب تلاش می‌کنند که شیشه‌ را شکانده و به داخل خانه‌ها یا ساختمان‌ها نفوذ کنند. در این جا شیشه‌ی لمینیت یک نقش مهم را در ایجاد مقاومت در برابر ورود آنان ایفا می‌کند. حتی اگر شیشه شکسته شود، لایه‌ی میانی وظیفه‌ی حراست و حفاظت را به عهده می‌گیرد تا زمانی که شیشه‌ی جدید جایگزین شود.

کاهش صدا با شیشه لمینیت:

صدا به راحتی از طریق پنجره‌ها و درها وارد خانه‌ها و ساختمان‌ها می‌شود. شیشه لمینیت یک مانع بسیار عالی در برابر صدا ایجاد می‌کند، همچنین یک کاهش انتقال صدای بهتر در مقایسه با شیشه‌های با ضخامت مشابه در فرکانس‌های ما بین ۱۲۵ تا ۴۰۰۰ گیگا هرتز را دارد. علاوه بر این نامسطح بودن را نیز به دلیل وجود خاصیت ویسکوالاستیک مواد لایه‌ی میانی حذف می‌کند.

کنترل انرژی خورشیدی با شیشه لمینیت:

گرچه نور طبیعی برای ما اهمیت زیادی دارد ولی دریافت مقدار زیادی نور خورشید می‌تواند سبب به دام افتادن گرمای بیش از حد در داخل ساختمان ‌شود. اگر شیشه‌ی لمینیت در ترکیب با شیشه‌ی رفلکس، رنگی یا low-E استفاده شود، کاهش فوق‌العاده‌ای در انرژی گرمایی و صوتی ورودی از طریق پنجره در ساختمان را فراهم می‌آورد.

کنترل اشعه‌ی ماوراء بنفش در شیشه لمینیت:

علت اصلی کاهش کیفیت رنگ‌ها در مبلمان و قاب‌ها و تصاویر روی دیوار که در نزدیکی درها و پنجره‌ها واقع شده‌اند، تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش با طول موج کوتاه است. افزودنی‌هایی که مسئولیت جذب UV را دارند، درون لایه ی میانی جاسازی شده اند و تا ۹۹٪ این اشعه‌های مخرب را مهار می‌کنند.

محافظت در برابر شرایط نامساعد جوی و بلایای طبیعی:

در صورت شکستگی، شیشه لمینیت در قاب خود باقی می‌ماند که مانع بروز آسیب به قسمت داخلی ساختمان می‌شود و در عین حال از پرتاب قطعات شیشه شکسته شده جلوگیری می‌کند. در نتیجه از افراد داخل و خارج سازه ها محافظت می‌کند.

در مناطقی که در معرض باد شدید، بارش باران‌های سنگین و طوفان هستند، ساختمان‌ها غالبا نیازمند ایمنی بیشتری هستند.

پرتاب قطعات برنده‌ی ایجاد شده در اثر حادثه و یا جابجایی آنها توسط باد شدید می‌تواند باعث زخمی شدن افراد شود. شیشه لمینیت می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که حتی پس از بروز یک بلای طبیعی دست نخورده باقی بماند.

دوام شیشه لمینیت:

این نوع شیشه طول عمر بالایی دارد و همچنین قابلیت حفظ رنگ و استحکام به مدت طولانی از جمله نقاط قوت آن به شمار می‌آید.